معرفی بهترین گوشی های موبایل برای فیلم برداری و عکاسی

راهنمایی برای خرید بهترین مارک تلفن همراه متناسب با نیاز و پول شما

معرفی بهترین گوشی های موبایل برای فیلم برداری و عکاسی

۸۱ بازديد

پیش‌تر در زومیت و در مقاله‌‌ی بهترین گوشی‌های هوشمند، محصولات ایده‌آل بازار در هر رده‌ی قیمتی را معرفی کرده‌ایم. اما گزینه‌های این مقاله با توجه به عملکرد کلی دستگاه شامل بخش‌های نمایشگر، توان پردازشی، دوربین، باتری، طراحی، کیفیت ساخت و برچسب قیمت انتخاب و معرفی شده‌اند. بااین‌حال شاید برای برخی کاربران عملکرد جوانب خاصی از گوشی هوشمند اولویت بیشتری داشته باشد. برای برخی از کاربران تجهیز به باتری حجیم و توانمند شاید مهم‌ترین مؤلفه باشد و برخی دیگر کیفیت نمایشگر را اصلی‌ترین اولویت خود می‌دانند.

با توجه به پیشرفت قابل‌ توجه گوشی‌های هوشمند در قابلیت‌های تصویربرداری، طی سال‌های گذشته شاهد افول وحشتناک آمار فروش دوربین عکاسی بوده‌‌ایم. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی رده‌های دوربین عکاسی مانند دوربین‌های ساده‌ی خانگی در حال انقراض هستند؛ زیرا دیگر توان رقابت با گوشی‌های هوشمند ندارند. پیشرفت دوربین و توانایی‌های گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا بسیاری از کاربران برای رفع نیاز‌های خانگی یا حتی نیمه‌حرفه‌ای خود به این محصولات و توانایی‌های آن‌ها بسنده کنند. 

اگر کاربری زیادی با دوربین گوشی‌ دارید و دوربینی توانمند برای ثبت بهترین تصاویر در بودجه‌ی مدنظر، اولویت اصلی شما است، پیشنهاد می‌کنیم فهرست محصولات زیر را در نظر بگیرید. این فهرست به ترتیب ارزان‌ترین تا گران‌ترین قیمت مرتب شده است.


سامسونگ گلکسی A21s

A21s سامسونگ ارزان‌ترین محصول این فهرست است که به لطف ماژول دوربین چهارگانه متشکل از حسگر‌های ۴۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر اصلی، در کنار حسگر‌های ۸، ۲ و ۲ مگاپیکسلی برای تصاویر فوق ‌عریض، ماکرو و تشخیص عمق، توانمندترین دستگاه در رده‌ی قیمتی خود به ‌شمار می‌رود. در بررسی زومیت عملکرد دوربین به‌خصوص در شرایط نوری مناسب، بسیار مناسب عنوان شده است. تنها ایراد بزرگ دوربین گلکسی ای ۲۱ اس، فقدان حالت عکاسی شب است که منجر به ثبت تصاویری نه‌چندان شفاف در شرایط نوری کم می‌شود. 

 

سامسونگ گلکسی A31

گلکسی A31 از ترکیب آشنا و چهارگانه‌ی واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج به‌عنوان دوربین پشتی استفاده می‌کند. محصول اقتصادی کره‌ای‌ها به ‌ترتیب از ماژول‌های ۴۸ و ۸ به ‌همراه دو ماژول ۵ مگاپیکسلی در دوربین پشتی بهره می‌گیرد. دوربین اصلی گلکسی A31 از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و 1/2.25 اینچی استفاده می‌کند؛ ماژولی که در گوشی‌های دیگری همچون ردمی نوت 9s، گلکسی A51 و گلکسی A80 نیز به ‌کار رفته است. این حسگر ۴۸ میلیون پیکسل ۰٫۸ میکرومتری روی سطحش دارد و لنز ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 مقابل خود می‌بیند.

 

مهرداد عیسی‌لو در بررسی گلکسی A31 می‌گوید:

مطابق انتظارمان از گوشی‌های مجهز به ISOCELL GM2، گلکسی A31 در روشنایی روز جزئیات و گستره‌ی دینامیکی مناسبی تولید می‌کند و سطح نویز را عموما محدود نگه می‌دارد. رنگ‌های حاصل از دوربین اصلی در اغلب مواقع دقیق و در برخی از سوژه‌ها، نظیر گل ‌و گیاه، اندکی اشباع هستند. در مقابل، گاهی کج‌نمایی رنگی و شارپ‌ کردن بیش‌ازحد برای افزایش مصنوعی سطح جزئیات نیز در عکس‌ها مشهود است.

متأسفانه حالت مجزای Night Mode برای بهبود تجربه‌ی عکاسی در محیط‌های تاریک با هیچ‌یک از دوربین‌های گلکسی A31 در دسترس نیست. ناگفته نماند دوربین اصلی یا اولتراواید در ثبت عکس‌ها با حالت خودکار عملکرد رضایت‌بخشی ندارند و با نویز زیاد و رنگ‌های کدر ثبت می‌شوند.

 

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

سری ردمی ۹ شیائومی جز محبوب‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار کشورمان هستند. ردمی نوت ۹ پرو از ترکیب دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد تا توان بسیار خوبی در ثبت تصاویر داشته باشد. دوربین اصلی ردمی نوت ۹ پرو به حسگر ۶۴ مگایپکسلی با ابعاد بزرگ‌ترِ 1/1.72 اینچی اتکا دارد که با سازوکاری مشابه، نور را از لنز ۶ تکه‌ای با دیافراگم تنگ‌ترِ f/1.89 عبور می‌دهد و عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری می‌گیرد.

 

در بررسی زومیت از دوربین شیائومی ردمی نوت ۹ پرو می‌خوانیم:

عکس‌های دوربین اصلی ردمی نوت ۹ پرو و ردمی نوت ۹ اس درزمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی و سطح نویز و رنگ‌ها تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند و عملکرد هر دو را با ‌توجه ‌به برچسب اقتصادی‌شان، می‌توان رضایت‌بخش دانست؛ اما درزمینه‌ی سطح جزئیات، نسخه‌ی پرو با اختلاف چشمگیری بهتر از نسخه‌ی دیگر عمل می‌‌کند. عکس‌های دوربین اصلی گوشی در تاریکی و وضعیت نوری ضعیف در بهترین حالت مقبول هستند؛ اما با فعال‌سازی حالت Night، عکس‌ها چه از حیث تعادل نوردهی و چه حفظ جزئیات هایلایت‌ها و سایه‌ها و چه سطح روشنایی، بهبود بسیاری تجربه می‌کنند. متأسفانه دوربین اولتراواید در محیط‌های تاریک عملکرد رضایت‌بخشی ندارد و از حالت Night نیز پشتیبانی نمی‌کند.

فروشندگان ردمی نوت ۹ پرو

انتخاب جایگزین:‌ پوکو X3

پوکو به‌عنوان زیرمجموعه‌ی شیائومی کار خود را در بازار هند آغاز کرد و به ‌لطف محصولاتی با قابلیت‌های بالا و قیمت بسیار پایین، محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرد. البته این برند از ابتدای سال ۲۰۲۰ از زیرمجموعه‌ی شیائومی خارج شده است و در حال ‌حاضر به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند. پس از کسب سهم بسیار خوب از بازار هند و قرارگیری در بین سه برند محبوب گوشی‌ هوشمند این شرکت، اکنون پوکو به آهستگی در حال گسترش بازار و عرضه به محصولات خود به سایر کشورها از جمله ایران نیز است.

پوکو X3 نیز همانند عموم گوشی‌های هوشمند روز جهان، به ماژول دوربین چهارگانه مجهز شده که از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی (به‌عنوان دوربین اصلی)، نمونه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید و دو حسگر‌ ۲ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر ماکرو و تشخیص عمق، تشکیل شده است. عملکرد کلی X3 شباهت زیادی به ردمی نوت ۹ پرو دارد. بااین‌حال حسگر ۶۴ مگاپیکسلی IMX 682 (ساخت سونی) این گوشی جز بهترین نمونه‌های موجود در بازار بوده و پیش‌تر در محصولات رده‌بالای شیائومی مانند Mi 10T استفاده شده است؛ و خروجی بهتری در مقایسه با نمونه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی نوت ۹ پرو (حسگر GW1 ساخت سامسونگ) به ارمغان می‌آورد. 

خروجی تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی در شرایط نوری مناسب بسیار خوب، شفاف با رنگ‌های مناسب است. X3 امکان ثبت تصاویر با زوم ۲ برابری را نیز فراهم کرده است که البته صرفا با کراپ تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی ایجاد می‌شود. این قابلیت تنها در شرایط نوری مساعد کاربردی است و در شرایط تاریک نویز زیاد و جزئیات اندک تصویر، کیفیت خروجی را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. حسگر ۱۳ مگاپیکسلی ماژول اولتراواید نیز دیگر جنبه‌ی پوکو X3 است که آن را در جایگاه بالاتری در مقایسه با نوت ۹ پرو قرار می‌دهد. خروجی این دوربین در این رده‌ی قیمتی مساعد ارزیابی شده و اعوجاج نیز در آن به‌خوبی کنترل می‌شود.

به‌صورت کلی، با مهاجرت از ردمی نوت ۹ پرو به پوکو X3 نباید انتظار بهبود چشم‌گیری را در دوربین داشته باشید. البته باتری حجیم‌تر و پردازنده‌ی سریع‌تر، از دیگر مواردی است که شاید ارزش خرید میان‌رده‌ی پوکو را افزایش دهد.



 

سامسونگ گلکسی A71

گلکسی A71 به ماژول سه‌گانه‌ی دوربین در کنار نمونه‌ای ۵ مگاپیکسلی برای تجهیز عمق مجهز شده است تا در مجموع شاهد چهار دوربین در بخش پشتی گوشی باشیم. حسگر ۶۴ مگاپیکسلی Quad-Bayer ساخت سامسونگ با پیکسل‌هایی به ابعاد ۰/۸ میکرو‌متر در پس لنز واید ۲۶ میلی‌متری وظیفه‌ی اصلی ثبت تصاویر را بر عهده دارد که به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز مجهز شده است. ماژول اولتراواید نیز از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۱۲ میلی‌متری f/2.2 تشکیل شده است و کاربران برای ثبت تصاویر ماکرو نیز می‌توانند از ماژول مخصوص ۵ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱/۱۲ میکرومتری در کنار لنز ۲۵ میلی‌متری بهره ببرند. در نهایت نیز باید به حسگر ۵ مگاپیکسلی اشاره کرد که وظیفه‌ی تشخیص عمق تصاویر را بر عهده گرفته است.

 

فرهنگ حشمتی در بررسی گلکسی A71 عملکرد دوربین را این‌گونه شرح می‌دهد:

تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی دوربین اصلی گلکسی A71 در شرایط نوری مناسب از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. گستره‌ی دینامیکی، رنگ‌ها و میزان جزئیات در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. در صورتی بهره بردن از الگوریتم HDR، با افزایش کنتراست تصویر و غلظت رنگ‌ها، شاهد بهبود محسوس جذابیت بصری تصویر هستیم؛ اما این تصاویر جزئیات کمتری نسبت به نمونه‌های عادی دارند. امکان ثبت تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی نیز در دسترس است که جزئیات به مراتب بیشتری را ارایه می‌دهد. اما در صورت کاهش روشنایی محیط، میزان نویز موجود به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش می‌یابد و تأثیر منفی محسوسی در خروجی خواهد داشت. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض نیز خروجی به مراتب بهتری در مقایسه با نمونه‌ی ۸ مگاپیکسلی دوربین A70 دارد.

 

انتخاب جایگزین: شیائومی می نوت ۱۰ لایت

پس از محبوبیت بسیار گوشی می نوت ۱۰ با درخشش آن در بخش دوربین، شیائومی نسخه‌ی ارزان‌تر این گوشی را با نام می نوت ۱۰ لایت به بازار عرضه کرد. در این گوشی دیگر خبری از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی و ماژول تله‌فوتو نیست و حسگر دوربین اولتراواید نیز کاهش رزولوشن و حذف قابلیت فوکوس خودکار را تجربه کرده است. حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با قابلیت تولید تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی در این گوشی وظیفه‌ی اصلی دوربین را بر عهده دارد. حسگر ۸ مگاپیکسلی پشت لنز ۱۳ میلی‌متری امکان ثبت تصاویر فوق ‌عریض را فراهم می‌کند. همچنین شاهد حسگر‌های ۲ مگاپیکسلی (ثبت تصاویر ماکرو) و ۵ مگاپیکسل برای تشخیص عمق هستیم.

 

خروجی تصاویر می نوت ۱۰ لایت شباهت زیادی به عملکرد گلکسی A71 سامسونگ دارد. البته به لطف استفاده از حسگر IMX 686 سونی، خروجی تصاویر دوربین اصلی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. تعادل میان جزئیات و نویز به‌خوبی رعایت شده‌اند و شاهد گستره‌ی دینامیکی بسیار خوب در کنار رنگ‌هایی جذاب هستیم. در صورت وجود نور مناسب نیز می‌توانید تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی با جزئیات بسیار خوبی را ثبت کنید. امکان ثبت تصاویر با زوم دو برابری نیز در دسترس است که البته لازم است بدانید که این موضوع به لطف کراپ تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی دوربین اصلی ایجاد می‌شود.

حسگر ۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ لایت را شاید بتوان نقطه‌ی ضعف آن در مقایسه با گلکسی A71 عنوان کرد. تصاویر فوق ‌عریض محصول سامسونگ جزئیات بیشتری به ‌همراه داشته و به‌صورت کلی جذابیت بیشتری دارند. در شرایط نوری تاریک نیز به ‌لطف وجود حالت Night امکان ثبت تصاویر مناسبی با جزئیات و کنترل مناسب نویز خواهید داشت. دقت رنگ‌ها در حد خوبی حفظ شده و جزئیات بیشتری در بخش سایه‌ی تصاویر (نسبت به حالت عکاسی عادی) ثبت می‌شوند. البته فقدان حالت Night در دوربین فوق ‌عریض، عملکرد این ماژول را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌‌دهد نمی‌توانید اتکای چندانی روی آن داشته باشید.

 

سامسونگ گلکسی S20 FE

سامسونگ گلکسی S20 FE به لطف قابلیت‌های متعدد و برچسب قیمت خود، یکی از باارزش‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار است. دوربین اصلی گلکسی اس ۲۰ اف‌ای تفاوتی با گلکسی S20 / S20+ ندارد؛ درست‌ مانند گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ پلاس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K2LD ساخت سامسونگ با ابعاد نسبتا بزرگ 1/1.76 اینچ، پیکسل‌های بزرگ ۱٫۸ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه به ‌همراه لنز ۲۶ میلی‌متری با لرزش‌گیر اپتیکال و گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند تا خبر از کیفیت بالای تصاویر خروجی بدهد. 

 

دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE وضوح ۱۲ مگاپیکسلی یکسانی با دو گوشی گلکسی S20 / S20+ دارد؛ اما از حسگر کوچک‌ترِ 1/3 اینچی با پیکسل‌های کوچک‌ترِ ۱٫۱۲ میکرومتری استفاده می‌کند. همچنین درحالی‌که گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس فاقد دوربین تله‌فوتو بودند و برای بزرگ‌نمایی عکس به ایجاد کراپ‌هایی روی تصویر دوربین ۶۴ مگاپیکسلی‌شان اتکا داشتند، پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ از دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز ۷۶ میلی‌متری تله‌فوتو با لرزش‌گیر اپتیکال و f/2.4 برای بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۳۰ برابر استفاده می‌کند. 

مهرداد عیسی‌لو در بخشی از بررسی گلکسی S20 FE، دوربین آن را بدین گونه ارزیابی می‌کند:

عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S20 FE‌ در طول روز، مملو از جزئیات، نویز اندک و کنتراست بالا هستند. رنگ‌ها در تصاویر دوربین اصلی واقع‌گرایانه‌تر از سایر دستگاه‌های سامسونگی به ‌نظر می‌رسد و گستره‌ی دینامیکی نیز وسیع است. پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در زمینه‌ی ثبت جزئیات از سوژه‌هایی با بافت پیچیده از آیفون‌های جدید اپل بهتر عمل می‌کند. دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو در زمینه‌ی پردازش رنگ‌ها نزدیک به دوربین اصلی عمل می‌کند و جزئیات رضایت‌بخشی را به‌ ارمغان می‌آورد؛ اما گستره‌ی دینامیکی اندکی محدودتر به ‌نظر می‌رسد.

گلکسی S20 FE مادامی‌که با سوژه‌ی پیچیده سروکار نداشته باشد، عکس‌های پرتره‌ی رضایت‌بخشی می‌گیرد. البته در تاریکی خبری از حالت Night نیست و مطابق انتظار کیفیت عکس‌ها افت قابل‌ توجهی را تجربه می‌کند.

 

شیائومی می نوت 10

مهندسان شیائومی ترکیب منحصربه‌فردی را برای دوربین پشتی می نوت ۱۰ برگزیده‌اند؛ دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی اولتراواید، دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو به ‌همراه دو دوربین تله‌فوتو با وضوح ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی که به ‌ترتیب بزرگنمایی اپتیکال ۲ و ۳٫۷ برابری را به‌ ارمغان می‌آورند. می نوت ۱۰ نخستین گوشی هوشمند دنیا با حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ به ‌شمار می‌آید.

مطابق انتظار دوربین اصلی می نوت ۱۰ عکس‌های بسیار باکیفیتی را در شرایط نوری ایدئال ثبت می‌کند؛ سطح جزئیات، دقت رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها بسیار مطلوب و کم‌نظیر است. دو دوربین تله‌فوتوی می نوت ۱۰ نیز توانمند عمل می‌کنند. سطح جزئیات، دقت رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های 2X و 5X با اندکی اغماض پابه‌پای عکس‌های دوربین اصلی می‌آیند؛ اما در این بین وجود نویز در خروجی آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

دوربین اصلی در محیط‌های تاریک عملکرد بسیار خوبی را با حالت Photo به ‌نمایش می‌گذارد؛ هرچند که گستره‌ی دینامیکی آن به ‌قوت رقبا نیست. از سوی دیگر حالت Night شیائومی نوردهی طولانی‌مدتی ندارد و بیشتر در زمینه‌ی حفظ سایه‌ها و هایلایت‌های عکس مؤثر واقع می‌شود. نکته‌ی منفی درباره‌ی حالت Night به سرعت بسیار پایین آن بازمی‌گردد؛ حدود یک تا ۲ ثانیه برای ثبت و ۱۰ ثانیه برای ذخیره‌سازی عکس بسیار کسل‌کننده خواهد بود.

دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ در طول روز جزئیات مناسب و رنگ‌های نسبتا چشم‌نوازی را ثبت می‌کند؛ اما گستره‌ی دینامیکی آن در سطح سه دوربین دیگر نیست. می نوت ۱۰ برای ثبت عکس‌های پرتره به دوربین 2X خود اتکا دارد و مادامی که شرایط نوری ایدئال باشد، چه از حیث کیفیت پیاده‌سازی افکت بوکه چه سطح جزئیات بسیار خوب عمل می‌کند. 

فوکوس خودکار دوربین اصلی به ‌کمک فناوری تشخیص فاز و فوکوس لیزری صورت می‌گیرد؛ بااین‌حال، یکی از ضعف‌های اصلی دوربین می نوت ۱۰ را می‌توان عملکرد ناپایدار و بسیار کند آن در فوکوس دانست که گاهی کاربر را به تغییر زاویه‌ی دوربین یا فوکوس دوباره و چندباره ناگزیر می‌کند

کازابلانکا
اگر به فیلم های معمایی علاقه دارید یا به فیلم های رمانتیک، نزدیک به هشت دهه از ساخته شدن آن می‌گذرد و همچنان اگر کسی بخواهد مفهومی به نام سینمای کلاسیک آمریکا و فیلم عاشقانه آمریکایی را توضیح بدهد، بهترین گزینه است. آن هم در شرایطی که قرار نبود به فیلم بزرگ و مهمی تبدیل شود اما جادوی سینما کازابلانکا را برای همیشه در فرهنگ عامه ماندگار و به الگویی شکست‌ناپذیر برای روایت عاشقانه‌های نافرجام تبدیل کرد. به جرئت می‌توان گفت بسیاری از عاشقانه‌های مشهور تاریخ سینما اگر نه با الهام و تاثیر آشکار از Casablanca، حداقل در شیوه نمایش شعله‌ور شدن یک عشق قدیمی نیم‌نگاهی داشته‌اند به این اثر کلاسیک که زمان هیچ خط و خشی بر روی آن نینداخته است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.